Blister analysis

As a reliable analytical laboratory, the IGR also offers its customers seed and blister content analyses, also known as cavern content analyses.

We would like to particularly emphasise that, to our current knowledge, the IGR is the only laboratory in the world that uses a test procedure accredited in accordance with DIN EN ISO / IEC 17025:2018 and also has all the important gases determined, including the various sulphur modifications. A clear interpretation regarding blister formation or the origin of the blister is only possible in this way.

Blasenanalyse

Als verlässliches Analyselabor bietet das IGR seinen Kunden auch Gispen- und Blaseninhaltsanalysen, auch Kaverneninhaltsanalysen genannt, an.

Besonders hervorheben möchten wir, dass das IGR nach unserem aktuellen Kenntnisstand das weltweit einzige Labor ist, welches ein nach DIN EN ISO / IEC 17025:2018 akkreditiertes Prüfverfahren anwendet und zudem alle wichtigen Gase inklusive der verschiedenen Schwefelmodifizierungen bestimmen lässt. Nur so ist eine eindeutige Interpretation bezüglich Blasenentstehung bzw. Blasenursache möglich.

Spülmaschinenbeständigkeit von Gegenständen - Referenz-Prüfverfahren für Haushaltswaren gemäß DIN EN 12875

Das maschinelle Spülen von Haushaltswaren stellt hohe Anforderungen an die Qualitäten von Gläsern, Geschirr und Besteck. Um die Beständigkeit bereits von vornherein zu gewährleisten, werden Haushaltswaren in einem aufwendigen Prüfverfahren in Bezug auf ihre Beständigkeit unter thermischen, chemischen und mechanischen Belastungen, die in Haushaltsspülmaschinen auftreten, untersucht.

Wir vom IGR Institut für Glas- und Rohstofftechnologie erweitern unser Portfolio nun um ein Referenz-Prüfverfahren, um Haushaltswaren aus Glas, Glaskeramik, Email, Metall und Kunststoff hinsichtlich ihrer mechanischen, thermischen und chemischen Beständigkeit bei Spülvorgängen zu prüfen. Der Erwerb eines Spülmaschinen-Dauerlaufversuchsstandes ermöglicht uns die automatisierte Prüfung unter verschiedensten Bedingungen.

Resistance of items to dishwashing - Test method for reference purposes relating to household goods in accordance to DIN EN 12875

Washing household goods by machine places high demands on the qualities of glasses, tableware, and cutlery. To ensure resistance from the beginning, household goods are tested in an elaborate test procedure regarding their resistance under thermal, chemical, and mechanical stress, which occurs in household dishwashers.

Now we here at the IGR “Institut für Glas- und Rohstofftechnologie“ are expanding our range of services to include a test method for reference purposes in order to examine household goods made of glass, glass ceramic, enamel, metal, and plastic with regard to their mechanical, thermal, and chemical resistance during rinsing processes. The purchase of a dishwasher test rig enables us to carry out automated examinations using a wide range of conditions.

Information on sample handling periods for chemical analyses

Depending on the type of sample and the desired chemical analysis, there are different handling periods, which we would like to briefly explain to you in the following.

Analyses of glass samples that have just been produced are usually carried out within one to two working days. During this time, the samples are prepared for chemical analysis, digested and analysed together with an internal standard.

Depending on the required analysis, cullet and raw materials require much more complex preparation, such as drying, crushing, homogenising and grinding. In addition, the processing of larger sample quantities is necessary here for reasons of homogeneity. Internal standards - which are, however, quite expensive - are also used for quality assurance in these analyses.